De leerlingen groepen 1 en 2 van bs. Dommelrode en bs. Kienehoef in Sint-Oedenrode werkten tijdens het herfstproject in 2014 aan het leerarrangement ‘De kaboutermuts’ naar het gelijknamige prentenboek van John A. Rowe & Brigitte Weninger van uitgeverij De Vier Windstreken. De leerkrachten van deze scholen ontwikkelden dit leerarrangement tijdens de basisopleiding 21st Century Skills.
Het leerarrangement werd gestart met het aanbieden van het prentenboek ‘De kaboutermuts’. Om voor de leerlingen een stimulerende uitdaging te creëren troffen zij in de lokalen mini voetafdrukjes aan van het raam naar de bouwhoek. Op de bouwtafel lag een rood kaboutermutsje met een briefje. Daarop stond het mailadres van de kabouter met de vraag een kabouterdorp te maken omdat het buiten koud werd. Kabouters Koos en Kaatje wilden graag via email een filmpje ontvangen zodat zij konden kijken of er in het weekend geslapen kon worden.
De leerlingen van deze groepen 1 en 2 zijn vervolgens enthousiast samenwerkend aan de slag gegaan met het samenstellen van plannen voor het te bouwen kabouterdorp. Er was alle ruimte voor eigen creativiteit die uiteindelijk resulteerde in prachtige bouwwerken waarin zelfs plaats was voor een speeltuin.
De leerlingen maakten een filmpje met de tablet en de app ‘flipagram’ wat daarna via email werd opgestuurd aan de kabouters. Ondertussen werd in de lokalen verder gewerkt aan de bouw van de kabouterdorpen en allerlei nieuwe problemen opgelost. Hoe maak je bijvoorbeeld een deur en hoe hoog moet die dan zijn?
De leerkrachten van deze twee scholen zijn met name enthousiast over deze manier van werken door de enorme betrokkenheid van leerlingen, hun eigen creativiteit en zelfsturing binnen dit leerarrangement. Tijdens de uitvoering van het leerarrangement vervulden de leerkrachten een coachende rol in de richting van de leerlingen. Vooraf en tijdens de uitvoering werd met de kinderen met name gereflecteerd op samenwerking en de mate van goede uitvoering van de opdracht. De samenwerking tussen de twee scholen zorgde voor een extra dimensie in het samen samenstellen van leerarrangementen en krijgt zeker navolging.
Van het leerarrangement is een videoverslag samengesteld: