Het platform Onderwijs 2032 presenteerde zaterdagmiddag 23 januari 2016 het eindadvies. Het eindadvies heeft betrekking op de structureel veranderende samenleving en de consequenties voor het onderwijs. De presentatie zal via een livestream te volgen zijn.
Het eindadvies van Onderwijs 2032 is tot stand gekomen door activiteiten als dialogen, discussiebijeenkomsten, een digitaal communicatieplatform en verkenningen van wetenschappelijk onderzoek. In het advies op hoofdlijnen aan het kabinet is onder andere opgenomen:
- Persoonlijke ontwikkeling: De school van de toekomst leert kinderen ontdekken wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden.
- Basiskennis en -vaardigheden: Iedere leerling heeft een vaste kern nodig van bepaalde kennis en vaardigheden.
- Verdieping en verbreding: In de toekomst leren leerlingen ‘meer van minder’. Wat betekent dat?
- ‘Vakoverstijgend’ leren: Niet vakken, maar domeinen en thema’s vormen de kern van het toekomstige onderwijs.
Op verzoek van Onderwijs 2032 heeft de OECD vier papers gesteld. Uit het paper ‘kennis en vaardigheden voor leren en werk’ citeren we de eindconclusie:
There is ample evidence all around us of the many changes the 21st century has brought to our lives. We live in a more competitive, yet more interdependent world. The rapid increase in the rate at which technological change is occuring around the globe creates a world that is increasingly volatile, uncertain, complex, ambiguous (VUCA) and thus hard to predict (OECD, 2013). Such an unpredictable context requires an increased capability of humans to engage with complex challenges and agility to adapt to new situations, along with a diverse set of individual competencies.
An increased number of occupations in the future will involve complex problem solving and creative thinking and require complex social interactions. Facing the challenges of the 21st century requires deliberate effort to cultivate in students these skills and competencies to respond to the needs of the labour market.
One of the questions education systems will need to debate in order to prepare students for the future, is whether they should consider removal of obsolete topics to make room for new, relevant and interdisciplinary areas of knowledge combined with increased focus on teaching higher-order thinking, social and emotional skills and metacognition.
Cognitive skills matter, but higher-order thinking skills, social and emotional skills and metacognition are just as important and therefore all of them need to be fostered for individuals and societies to prosper.
Without proper investment inessential knowledge, skills and competencies, people languish on the margins of society, technological progress does not translate into economic growth, and countries can no longer compete in an increasingly global society.
The right set of skills and competencies has become the global currency of the 21st century and advanced economies will succeed on the strength and quality of their human capital. Therefore, relevant education and workforce training must be seen as a vital economic priority.
Meer over Onderwijs 2032 is geplaatst op https://www.21stcenturyskills.nl/onderzoek/
Goedemorgen,
met veel belangstelling volg ik de site voor 21th skills.
Voor mijn onderzoek naar een geslaagde overstap van mbo naar hbo, verdiep ik me in de compenties en de bijbehorende skills die een student én een docent-studieloopbaanbegeleider moeten ontwikkelen om samen te komen tot een geslaagde overstap van mbo naar hbo.
Gebaseerd op de analyse van mijn onderzoek, wil ik een studieloopbaantraject gaan ontwikkelen waarbij de student én de docent kan leren om de benodigde skills te ontwikkelen en te versterken.Ik richt mij met name op de overstap van vmbo naar mbo naar hbo. Dat betekent dat mijn studieloopbaantraject zal lopen vanaf de start op het mbo tot het tweede leerjaar van het hbo.
Ik zou graag met u in gesprek gaan over mijn onderzoek en innovatie. Is dat mogelijk?
Beste Nono,
Ja hoor dat kan. Je vindt onze contactgegevens ophttp://www.21stcenturyskills.nl/contact/
Met groet, Frank van den Oetelaar
Beste meneer Van den Oetelaar,
Met veel interesse volg ik onder andere voor mijn onderzoek deze site van de 21st century skills. Vanzelfsprekend volg ik daarnaast ook de site van ons onderwijs2032. Het platform onderscheidt vijf belangrijke vaardigheden; leervaardigheden, creëren, kritisch denken, probleem oplossend vermogen en samenwerken. Deze vaardigheden vertonen veel overlap met de 21st century skills maar er wordt niet letterlijk naar verwezen. Zou u mij uit kunnen leggen op welke manier ons onderwijs2032 en de 21st century skills zich verhouden?
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Elizabeth
Beste Elizabeth,
Er is geen echt vastgesteld schema van dé 21st century skills. Het schema wat wij zelf hanteren is gebaseerd op vaardigheden die opvallend vaak in de vele andere schema’s voor komen. Het is dus niet meer dan dat. Als we met scholen aan de slag zijn staat ook dat schema ter discussie. We vinden het van belang dat scholen vooral zelf hiermee aan de slag zijn en van daaruit bepalen welk schema ze gaan hanteren of het zelf gaan (her)ontwerpen.
Uiteraard vinden wij het prima dat nu ook over de band van Onderwijs 2032 ook gesproken wordt over meer aandacht voor vaardigheidsontwikkeling. Naar ons idee de hoogste tijd!
Succes met je onderzoek!
Met groet, Frank vd Oetelaar