Onderwijs 2032 presenteerde 23 januari eindadvies 4


ons onderwijs 2032Het platform Onderwijs 2032 presenteerde zaterdagmiddag 23 januari 2016 het eindadvies. Het eindadvies heeft betrekking op de structureel veranderende samenleving en de consequenties voor het onderwijs. De presentatie zal via een livestream te volgen zijn.

Het eindadvies van Onderwijs 2032 is tot stand gekomen door activiteiten als dialogen, discussiebijeenkomsten, een digitaal communicatieplatform en verkenningen van wetenschappelijk onderzoek. In het advies op hoofdlijnen aan het kabinet is onder andere opgenomen:

  • Persoonlijke ontwikkeling: De school van de toekomst leert kinderen ontdekken wie ze zijn en wat ze belangrijk vinden.
  • Basiskennis en -vaardigheden: Iedere leerling heeft een vaste kern nodig van bepaalde kennis en vaardigheden.
  • Verdieping en verbreding: In de toekomst leren leerlingen ‘meer van minder’. Wat betekent dat?
  • ‘Vakoverstijgend’ leren: Niet vakken, maar domeinen en thema’s vormen de kern van het toekomstige onderwijs.

Op verzoek van Onderwijs 2032 heeft de OECD vier papers gesteld. Uit het paper ‘kennis en vaardigheden voor leren en werk’ citeren we de eindconclusie:

There is ample evidence all around us of the many changes the 21st century has brought to our lives. We  live  in a more  competitive,  yet  more  interdependent  world. The  rapid  increase  in  the  rate  at which technological change is occuring around the globe creates a world that is increasingly volatile, uncertain, complex, ambiguous (VUCA) and thus hard to predict (OECD, 2013). Such an unpredictable context  requires an  increased  capability of humans  to engage  with complex challenges and agility to adapt to new situations, along with a diverse set of individual competencies.
An increased number of occupations in the future will involve complex problem solving and creative thinking  and  require  complex  social  interactions. Facing  the  challenges  of  the  21st century  requires deliberate  effort  to  cultivate  in  students  these  skills  and  competencies  to  respond  to  the  needs  of the labour market.
One of the questions education systems will need to debate in order to prepare students  for  the  future, is  whether  they should  consider  removal  of  obsolete  topics  to  make  room for  new,  relevant  and  interdisciplinary  areas  of  knowledge  combined  with  increased  focus  on teaching higher-order thinking, social and emotional skills and metacognition.
Cognitive skills matter, but higher-order  thinking  skills, social  and emotional skills  and metacognition are  just  as  important and  therefore  all  of  them need  to  be  fostered  for individuals  and  societies  to  prosper.
Without proper investment inessential knowledge, skills and competencies, people languish on the margins of  society,  technological  progress  does  not  translate  into  economic  growth,  and  countries  can  no longer compete in an increasingly global society.
The right set of skills and competencies has become the  global  currency  of  the  21st century  and  advanced  economies  will  succeed  on  the  strength  and quality of their human capital. Therefore, relevant education and workforce training must be seen as a vital economic priority.

Meer over Onderwijs 2032 is geplaatst op https://www.21stcenturyskills.nl/onderzoek/


Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 gedachten over “Onderwijs 2032 presenteerde 23 januari eindadvies

  • Nono Poels

    Goedemorgen,
    met veel belangstelling volg ik de site voor 21th skills.
    Voor mijn onderzoek naar een geslaagde overstap van mbo naar hbo, verdiep ik me in de compenties en de bijbehorende skills die een student én een docent-studieloopbaanbegeleider moeten ontwikkelen om samen te komen tot een geslaagde overstap van mbo naar hbo.
    Gebaseerd op de analyse van mijn onderzoek, wil ik een studieloopbaantraject gaan ontwikkelen waarbij de student én de docent kan leren om de benodigde skills te ontwikkelen en te versterken.Ik richt mij met name op de overstap van vmbo naar mbo naar hbo. Dat betekent dat mijn studieloopbaantraject zal lopen vanaf de start op het mbo tot het tweede leerjaar van het hbo.
    Ik zou graag met u in gesprek gaan over mijn onderzoek en innovatie. Is dat mogelijk?

  • Elizabeth

    Beste meneer Van den Oetelaar,

    Met veel interesse volg ik onder andere voor mijn onderzoek deze site van de 21st century skills. Vanzelfsprekend volg ik daarnaast ook de site van ons onderwijs2032. Het platform onderscheidt vijf belangrijke vaardigheden; leervaardigheden, creëren, kritisch denken, probleem oplossend vermogen en samenwerken. Deze vaardigheden vertonen veel overlap met de 21st century skills maar er wordt niet letterlijk naar verwezen. Zou u mij uit kunnen leggen op welke manier ons onderwijs2032 en de 21st century skills zich verhouden?

    In afwachting van uw reactie,
    Met vriendelijke groet,
    Elizabeth

    • Frank van den Oetelaar Bericht auteur

      Beste Elizabeth,

      Er is geen echt vastgesteld schema van dé 21st century skills. Het schema wat wij zelf hanteren is gebaseerd op vaardigheden die opvallend vaak in de vele andere schema’s voor komen. Het is dus niet meer dan dat. Als we met scholen aan de slag zijn staat ook dat schema ter discussie. We vinden het van belang dat scholen vooral zelf hiermee aan de slag zijn en van daaruit bepalen welk schema ze gaan hanteren of het zelf gaan (her)ontwerpen.

      Uiteraard vinden wij het prima dat nu ook over de band van Onderwijs 2032 ook gesproken wordt over meer aandacht voor vaardigheidsontwikkeling. Naar ons idee de hoogste tijd!

      Succes met je onderzoek!

      Met groet, Frank vd Oetelaar