Op reis naar vernieuwend onderwijs


op_reis_naar_vernieuwend_onderwijsHet is maandagmiddag. Vanochtend ben ik aan de slag geweest met de voorbereidingen voor komende weken. Weer een aantal mooie bijeenkomsten over ‘Leren in de 21e eeuw en 21st century skills’ in het verschiet. Graag onderbreek ik deze middag om aan een blogbericht te werken. Meteen schiet me als titel ‘Op reis naar vernieuwend onderwijs’ te binnen. Het heeft alles te maken met de studiereis Item 2013 van afgelopen week, het blijkt een reis binnen een reis.

Mijmerend over de afgelopen dertig jaren dat ik in het onderwijs werkzaam ben, denk ik allereerst aan de tijd dat ik zelf leerkracht was. In die tijd was ik, samen met gedreven collega’s, continu op reis. We werkten met een mix van Jenaplan-, Dalton-, Freinet- en Montessorionderwijs om kinderen in staat te stellen zich optimaal te ontwikkelen. Er was ruim aandacht voor persoonlijke ontwikkeling,  expressievakken en cultuureducatie. In een Facebookgroep van de school zie ik afgelopen weken leerlingen goede herinneringen delen aan de wekelijkse vieringen en jaarlijkse musicals. Het waren de leerlingen die zelf erg actief aan de slag waren met de voorbereidingen. Een hoge mate van betrokkenheid en motivatie kregen we daar als leerkrachten voor terug.

Iets dichterbij terug in de tijd, nu als begeleider van diverse besturen en scholen, kruiste de term 21st century skills voor het eerst mijn reispad. De eerste blogs die ik las raakte me meteen diep in mijn onderwijshart. Terwijl ik om me heen toenemende aandacht voor opbrengstgericht werken zag uitmonden in nog meer toetsen en nog meer aandacht voor vaak alleen rekenen en taal, besloot ik voor mezelf het reisdoel op ‘Leren in de 21e eeuw’ te houden. Het reisdoel was en is de stip op de horizon waarin onderwijs kinderen in staat stelt vaardigheden te ontwikkelen die van belang zijn voor de nieuwe kennissamenleving om ons heen.

Vorige week was ik op studiereis. Samen met elf directeuren van een schoolbestuur namen we deel aan de Item 2013 conferentie op dinsdag en woensdag. De presentaties en workshops van Sugata Mitra, Julie Taylor (head teacher van Havant Academy) en Bruce Dixon zorgden er voor dat we zeer interessante gesprekken met elkaar hebben gevoerd. Ook daarin was het onderwerp ‘Op reis naar vernieuwend onderwijs’. Gesprekken die er voor gaan zorgen dat we verder met elkaar op reis gaan. Het kan niet anders dan dat ze gaan bijdragen aan vernieuwend onderwijs in aansluiting op wat de 21e eeuw van leerlingen vraagt.

Bladerend door mijn agenda voor komende periode zie ik meer reisgenoten aansluiten. Een toenemend aantal bestuurders, directeuren en scholen vraagt om een reisadvies. Dat voelt goed, samen op reis gaan. De weg naar het doel is voor iedereen anders, maar we zijn onderweg. ‘Op reis naar vernieuwend onderwijs’.

Een reactie plaatsen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *