Eind december 2018 publiceerden we de vraag “Wat betekent dit volgens jou voor toekomstbestendig onderwijs?” gekoppeld aan een online artikel op onze social media kanalen. Het artikel was in de titel ‘Binnenkort wordt onze fysieke wereld bedekt met virtuele beelden’ kennelijk interessant genoeg om veel aandacht te krijgen. Hopelijk heeft het ook daadwerkelijk bijgedragen aan het vormen van beelden van toekomstbestendig onderwijs?
Toekomstbestendig onderwijs
De vraag “Wat zou dit kunnen gaan betekenen voor toekomstbestendig onderwijs?” is er een die steeds vaker te stellen is. Veelal bij het lezen van artikelen over technologische of maatschappelijke ontwikkelingen of bij het kijken naar uitzendingen op internet of tv.
Zo aan het begin van het nieuwe jaar levert een korte speurtocht op het Internet voldoende materiaal op om de komende tijd de gedachtekronkels over toekomstbesteding onderwijs nog eens stevig aan te scherpen. We maakten een selectie voor je:
Een drieluik over de Toekomst door Robbert Dijkgraaf bij DWDD University
Meteen vanavond deel 1 al van een nieuwe serie colleges van Robbert Dijkgraaf bij DWDD University. Een drieluik over de Toekomst die er al is, niet in onze huiskamers, maar in laboratoria en universiteiten:. De gebeiden die worden behandeld zijn de toekomst van Leven, Technologie en Informatie.
Na elk college leidt Dijkgraaf een talkshow met Nederlandse topwetenschappers waarin ook vragen uit het publiek worden gesteld.
Meer info: https://pers.bnnvara.nl/dwdd-university-presenteert-de-toekomst/
MOOC: Digitalisering doet ertoe
OMOOC bouwt aan hét kennislandschap binnen het openbaar bestuur. Dat doen ze door het ontwikkelen van MOOCs ofwel Massive Online Open Courses. Aangezien De overheid steeds meer zaken digitaal regelt, vraagt dat iets van zowel de burger als van de publieke professional.
Digitalisering brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Het vakmanschap van werknemers binnen ministeries, provincies, waterschappen, gemeenten en andere publieke organisaties verandert erdoor. In zes inzichten onderzoekt Wouter Welling, beleidsadviseur Digitale Overheid bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de impact van digitalisering op het werk van de overheid. In de inzichten komen achtereenvolgens digitale identiteit, digitale inclusie, platformen, algoritmen, grondrechten en de generieke digitale infrastructuur aan bod.
Meer info: https://omooc.nl/moocs/digitalisering-doet-ertoe/
Dit is 2019: 7 trends die de digitale wereld bepalen
Trends, ze zijn er in vele soorten en maten. En elk jaar weer verschijnen ze als voorspellers voor wat komen gaat. Ieder zijn keuze in welke trends te volgen, deze van Frank Watching is er een waar we jaarlijks naar uitzien. De beschouwing steekt met name in op digitale ontwikkelingen in relatie tot bedrijfsleven, onder- en werknemerschap. Interessant daarom vanuit het vraagstuk rondom de toekomst van ‘arbeid’ in relatie tot wat een en ander betekent voor toekomstbestendig onderwijs.
Meer info: https://www.frankwatching.com/archive/2019/01/01/dit-is-2019-7-trends-die-de-digitale-wereld-bepalen/
Ten Digital Trends 2019
Als afsluiter van dit overzicht met stof tot nadenken over toekomstbestendig onderwijs, voor de echte doorbijter, een uitgebreide trendbeschouwing voor 2019.
Meer info: https://richards.com/trends/
Ik vind digitalisering van het onderwijs een goed initiatief. Vooral tijdens corona heb je de voordelen ervan opgemerkt. Natuurlijk moet er nog veel worden gedaan om virtueel les te verzorgen. Het was zeker niet makkelijk geweest voor mijn kinderen om online hun onderwijs te krijgen, want thuis zijn er zoveel afleidingen. Ik ben zeer benieuwd wat er allemaal in de toekomst te wachten staat.
De school een plek maken waarin een leerling kan en wil leren, samen met vrienden, ook buiten het leslokaal; dat is een goede start om de zin in leren van de grond te krijgen. En is dat eenmaal gelukt, dan is de kans grot dat er een vervolg komt; misschien wel een leven lang: https://www.mediawijzer.net/de-netwerkmaatschappij-22-netwerken-versterken/